ĴƖĦΔǤЄЄ β˩ѲǤ'Ƨ




Wednesday, November 27, 2013 | Written by Jihagee on | 4:00 PM | 0comments
remaja sekarang kebanyakanya banyak yang jaga badan so dorang ni takdapat berat badan yang ideal. saya pernah underweight dulu dan saya mengikut petua ni. tapi apabila makan tu kenela beringat jugak. sometimes macam musim cuti sekolah sekrang banyak bercuti dan banyak makan saya sebenarnya nak perli diri sendiri sebab berat dah naik heeee. so i hope u will get it this benefits. thank you 

Sarapan Pagi (6 – 8 pagi)
Utamakan Karbohidrat Ringkas seperti buah-buahan, kismis, kurma, dan segala macam lagi benda yang manis, kerana badan perlu ‘mengisi’ kembali paras glycogen yang menjadi rendah tatkala tempoh tidur yang panjang. Protein adalah keutamaan kedua, dan boleh didapati daripada segelas susu rendah lemak.

Alas Perut (9 – 11 tengahari)
Badan memerlukan sumber protein untuk memperbaiki tisu-tisu otot (terutama buat mereka yang sedang berusaha untuk menambahkan berat badan). Utamakan sumber protein yang mempunyai nilai Biological Value yang tinggi seperti whey protein isolatewhey protein concentrate (supplement), dan telur rebus. Utamakan juga karbohidrat kompleks seperti roti gandum penuh (whole-grain) dan oat. Ini akan memastikan anda ‘berasa kenyang’ sebelum makan tengahari, sekaligus mengelak makan tengahari secara berlebihan (nafsu).

Makan Tengahari (12 – 2 petang)
Bahagikan pinggan anda kepada 2 bahagian. 1/2 daripadanya harus terdiri daripada sumber karbohidrat. Jika memilih nasi sebagai sumber karbohidrat, makan 1 hingga 3 genggam nasi (bergantung kepada strategi untuk turun berat, naik berat, atau mantain berat badan). Manakala 1/2 bahagian lagi terdiri daripada sayur-sayuran dan sumber protein. Elakkan makanan bergoreng sehabis boleh (jika ada pilihan lain), dan minimakan pengambilan kuah yang berminyak. Minum air kosong dan bukannya minuman manis.


Snek Petang (3 – 5 petang)
Sama seperti alas perut. Cuma buat mereka yang ingin menaikkan berat badan, inilah waktu yang paling sesuai untuk anda makan ‘kekacang campuran’ yang kaya dengan lemak semulajadi sihat seperti kacang tanah, almond, macadamia dan gajus (semua kacang ini berkalori tinggi).

Makan Malam (6 – 9 malam)
Sama macam makan tengahari.
Supper (10 – 12 tengah malam)
Badan memerlukan lebih sumber protein supaya tisu-tisu otot dapat dibaiki dan dibina ketika tidur. Namun, bukan sebarangan sumber protein yang boleh diambil. Ambil protein yang mempunyai biological value yang rendah seperti Casein protein (supplement), soy protein, susu rendah lemak/skim atau sumber-sumber kekacang rendah lemak/kalori seperti kacang kuda (roasted gram), kacang soya, dan kacang dhal rebus. Untuk karbohidrat pula, fokus kepada karbohidrat kompleks seperti roti gandum penuh atau oat, bersesuaian dengan badan yang hanya ‘bekerja perlahan’ ketika kita tidur.

Diambil daripada Kak Susi

0 Click Here For Comment

©copyrighted miszznajihahs.blogspot.com


Cari Apa?

Disclaimer
♥ بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ ♥
Hello and assalamualaikum. Welcome To My Official Blog . Batch 97's . Keep calm and stay young. Blogging since December 2007

Menu
ENTRY BOSS TUTO

Stalker



BlogWalking

Click Me, I'm Hungry

Twitter

Wishlist
Be the best among the best
Umrah
Having an asset before 25
Achieve my dream
Charity
Be a better person
Jihad

Ayat Seibu Dinar


Instagram


Contact & Ask Here



Income For Study

Ping.Busuk Here


Credit's
Template By: Jihagee
Basic codes: Student Kecik
Owner and Edit: Jihagee

Jihagee © All Rights Reserved